ROMA ATLANTISZ
Kovács József Hontalan korai költészetéről
– „úgy lopok, ahogy adok”, „hárfa és cimbalom, nehéz vagyok”, „nem magamtól függök”, „koanírás, a jelen emlékei” a költő neve: Hontalan. Ha valaki hontalan, nincs otthona vagy nincs hazája. Kovács József mohácsi költő kötetét tartom a kezemben: Sequoiabeszéd. Borítóján Szentandrássy István (több, a kötetszövegben is előkerülő) Kossuth-díjas, cigány festő rajza.
A sequoia egy fenyő-, ciprusféle , a mamutfenyők egyik növénytani neve, amely a kötetben többször előkerül emberi alak- és emberi létmetaforaként („fenyőtemplomok”) – ezek a fák hatalmasak, nagyon hosszú élettartamúak, így sejthető, hogy a szerző valami örökről akar írni (egy időkapszulát az univerzumba kilőni vagy kultúraüzenetet küldeni az utókornak, melynek nincs más célja mint a szórakoztató „nyelvtartósítás”, „szópromenád” és a „létkollázs”). A sequoia egy szabadság- és állandóságszimbólum, egy öröklétre várakozó emlékmű: a robusztus fa univerzális képe, melyben az emberségről alkotott általános költői-érzelmi benyomás olvasható. A kötetben a versek cím nélkül, folyamatos beszédmódban, csillagokkal tördelve következnek egymás után (Pilinszkyre, József Attilára való utalással, az erős indításban – a költő maga említi szellemi elődeit.) Pilinszkyt idézik továbbá a sorszerűen felbukó, töredezett, lezárt gondolatok, melyek mégis egésszé állnak össze.
A sequoiabeszéd felfelé építkező, intenzitásában sűrűsödő, fokozódó mondanivaló folyama asszociációk egymásba fonódásából, ritmusosan szinte egy-egysorosokban váltakozó költészeti munka, mely önmagában álló nagykölteményként is olvasható.
Hontalan a versbeli beszélő alteregója a szövegben. Ír az ország állapotáról „áthúzott birodalom”, „létanalfabétizmus”, „korruptpopuláció” folyamatosan refletálva saját mohácsi, busó és roma („lovári díjugratás/indiggó”) voltára.
A kötet látszólag egy hosszú ars poetica és létbenyomás, egy 43 éves költő életleírása (hisz „a Kecsuák életkora 40 év”). Inspirációs forrásaként jelöli meg Kosztolányit, Simone Weilt, Lao Cét, Nagy Lászlót, Weöres Sándor költészetét, Örkényt, majd felbukkan a „kék parton Fejes Endre”. Elemelő, kozmikus képekkel játszik („univeruzmösvény”, „űrköd”, „csillagpontok”). Az ország és lét majd transzcendens képek, később vizuális fantáziakompozíciók, szellemi elődökkel összefűzött asszociációk szürreális képekben kapcsolódnak össze folytonosan mozgó, kozmikus nyelvi játékaiban. Fontos, hogy a költő úgy kezeli a nyelvi képeket, mint Dalí a festészeti motívumait nemcsak elvonatkoztat, hanem inkább anyanyelvi kollázsokban gondolkodik („cetjóbtorzó”, „macskakutya”, „növénybecsavarodás” „ikaroszkentaur”, „szűr realizmus”, „mint bálnák az óceánűrben”). Ezek a képek nemcsak szürreálisak és elképesztően vizuálisak is, de mint készülő műalkotások skiccei, vázlatai csillannak fel („unikorniszbikakarvaly”).
A kötet nemcsak irodalmi utalásokkal, hanem zene- és művészet- és filmtörténeti alkotások parafrázisaival van tele (Dalí, Raffaello Santi, Rembrandt van Rijn, Al Capone, Kazantzakis, Van Gogh, Michelangelo, Déry Tibor, El Greco, Gaugin, Lorca, Guy Maupassant, Verne Gyula, Proust, Bartók Béla, Dosztojevszkij, Goya, Bach, Hrabal, Rilke, Kandinszkij, Tolsztoj, Szakcsi Lakatos Béla), valamint kortársakkal való kommunikációs helyzetek felidézésével (többek között Forray Katalin, Ancsel Éva, Szabó Magda).
„Szemezgetek a semmivel, van mivel, szótovábbvitel”, „csak a Templom zöldje állandó”, „égkupolafogytiglan” – az alkotó vallásossága megfoghatatlan, univerzalista, általános világvallásra utal. „Iszap permetez a sequoiafenyők fölött, leugrás ejtőenyő nélkül”, „átfutás a túlsó lapra”, „lényorgonazúgás”: vegytisztán keresztény-buddhista létértelmezés, a keresztény képek összemosva buddhista allúziókkal (például az „együttfüggés” függő keletkezése a „láthatatlan kereszt”-tel egy képben).
Katona Réka
Sequoiabeszéd
(részletek)
eltávolodások
ami nem jön vissza
humanista kór
ellentétesen
nem esetem
még nem estem el
mondta Péli Tamás
Jézus Krisztus sorozat
Istennek hála
de nem a halála
hanem a feltámadása
.
a harmadik lap
ma
karambolkanyar
távolraátszállás
láthatatlan állás
betű szerint
nem látom a szavakat
ami fölkavar
érzem s bekérem
rusztikusságom
álomírás
klipekentúl
filmképek
lordkorda
.
casino
kávéfőző masina
Salamaha képekkel
felemás baranyai lapok
Mohácsép
köpés nélkül
eddig rendben
közeli vadrendben
mellkasrengés
így köhögök
nikotinsárga ramaty
Rosébezárás kedden
a telehold hamulakatja
fehér törpék
vörös óriások
fönt
.
színvigasztalás
újra itt lobogsz
jövendő szobor
létcolor