Bevezetés
A magyarországi cigányok zenéjén belül elsőként meg kell különböztetnünk a cigány népzenét és a cigányzenét. A cigány népzenén a nem muzsikus cigányok folklórzenéjét értjük, cigányzenén pedig a cigányzenekarok által kialakított sajátos műzenét. (Ezt a különbséget az írásban is jelöljük: külön írjuk, ha folklórról, népzenéről beszélünk, egybe írjuk ha ez utóbbi műfajról beszélünk.)
A zenélés mesterségének hagyománya a cigányoknál egyes kutatók szerint valószínűleg még az őshazában alakult ki. Erre utaló feljegyzést Hamzaal Iszfa-hán történetírónál találhatunk i. sz. 950 körül, majd mintegy ötven évvel később Firdauszí is említést tesz Bahrám Gór (421–438) perzsa királyról, aki Indiából hozatott muzsikusokat, hogy szórakoztassák alattvalóit. Őket luriknak nevezték, az arab világban ma is így hívják a cigányok egy csoportját.
A vándorlás során a különböző országokban zenei szolgáltatást végeztek, emiatt nem lehet beszélni egységes cigány zenéről, ellenben a más népek zenéjét olyan mesterien ötvözték saját előadásmódjukkal és zenei világukkal, aminek következtében jellegzetes műfajok alakultak ki, így például Andalúziában a flamenco, vagy Magyarországon a cigányzene.
Zenei barangolásunkat két úton indítjuk el. Egyik fonál a folklórzene, és az abból kinövő zenei irányzatok és stílusok lesznek, másik szál pedig a cigányzene, és az abból a zenei világból (és az azt a zenét játszó társadalmi csoportból) kibontakozó zenei kultúra.
I. Az első út – a folklórzene, és ami abból következik
A folklór (1.)
Amikor Bartók Béla azt írta a cigányzenéről, hogy az magyar műzene, ám mellette hozzátette: „van a cigányoknak is saját népzenéje, az a népzene, amit a falvak szélén a cigány telepeken énekelnek”. Tapasztalatból mondta, hiszen egyike volt azoknak, akik cigány folklórt is gyűjtöttek. A cigány népzene nem hangszeres zene, hanem kifejezetten vokális zene. Az énekhez a ritmust az ún. szájbőgő, kanalak összeütése, teknőn, asztalon való dobolás, kannaütögetés szolgálja.
A cigány népzenét két nagy osztályba sorolhatjuk: a lassú dalokra, cigányul: lóké gyili; és táncdalokra: khelimaski gyil. A lassú dalok dallamvonala többnyire ereszkedő, általában kötetlen ritmusú. Mind a lassú, mind a táncdalok előadásmódja improvizációra épül, éneklésük közben az előadók kézzel pattogtatnak. A táncdalokat úgynevezett pergetéssel éneklik, az énekest a többiek a fentebb említett módokon kísérik. A különböző magyarországi cigány csoportok mindegyikének saját és sajátos népzenéje van.
A cigány folklór gyűjtése a 19. század végén, a 20. század elején kezdődött meg. Első gyűjtőként Wlisloczky Henriket kell megemlítenünk. Ő nemcsak gyűjtötte a cigány népdalokat, hanem le is fordította. Ezt a munkát Herrmann Antal, Bartók Béla folytatja, de Kodály Zoltán is felgyűjtött néhány cigány nyelvű dalt. Az 1930-as évek végén, a negyvenes évek elején Csenki Imre és Csenki Sándor a püspökladányi cigánytelepen gyűjtöttek. Víg Rudolf, a Magyar Tudományos Akadémia népzenekutatójaként felkeresi a Csenki-testvérek gyűjtési pontjait. Az ő nevéhez fűződik az első magyarországi cigány népzenei lemez összeállítása is. Napjainkban az MTA Zenetudományi Intézet munkatársaként Kovalcsik Katalin végez kiterjedt gyűjtőmunkát cigány közösségek körében – elsősorban beás és magyar cigány közösségekben. Bari Károly költő figyelmét sem kerülte el a cigány folklór, aki elsősorban az oláh cigány közösségek népzenéjével foglalkozik. Erdélyi és magyarországi oláhcigány dalokat tartalmazó gazdag gyűjteményét bolti forgalomba nem került CD lemezeken örökítette meg.
A folklorizmus (2.)
Folklorizmuson a folklóron alapuló, annak felhasználásával komponált, s azt az ideológia szintjén követő zenei törekvéseket értjük. Az ezt a műfajt játszó együttesek zenéjüket többnyire autentikus cigány zenének, vagy folklórnak nevezik. A műfaj először az ötvenes években jelent meg, az első Magyarországi Cigányok Kulturális Szövetsége működésének idején. Az együttes-alakítás nagy hulláma azonban a 70-es évek elejére, közepére esik, amikor is munkásszállásokon cigányklubok keretében a cigány fiatalok összeálltak, s cigány nyelven adták elő az otthonról hozott dal- és tánckincsüket. A legnagyobb sikereket az azóta már világhírnévre szert tett Kalyi Jag együttes érte el. Rákospalotán alakult meg a helyi cigányklub nevét viselő Rom Som együttes. Hamarosan sorra alakultak a folklór-együttesek. A pop műfajban később népszerűvé vált Bódi Guszti Nagyecsedi Fekete Szemek névvel alapít együttest, őket követi az Andro Drom, a Lindri, a Ternipe, a Kanizsa Csillagai, a Romani Rota, a Szilvási Gypsy Folk Band, és sokan mások. Az együttesek tagjai nem elégednek meg az általuk ismert népdalok előadásával, repertoárjukat szinte mindegyikük a még fellelhető népzene gyűjtésével bővíti, illetve saját, folklórelemekre épülő dalokat komponálnak.
A cigány folklórra jellemző, szemben sok más nép népzenéjével, hogy még a mai napig is keletkeznek újabb és újabb darabok, s a folklóregyüttesek azt továbbadva meg tudják szólaltatni, ismertté tudják tenni a nagyközönség számára is.
Mind a folklór-, mind a színpadi folklóregyüttesek előadásai során nagy hangsúlyt kap a tánc. A tánc, mint a legtöbb nemzeti kultúrában, erős etnikus értelmezést kap, függetlenül attól, hogy abban esetleg a népi kultúra közös, etnikumtól független elemei kapnak nagyobb hangsúlyt, s csak erre rakódik rá a nemzeti ideológia magyarázata.
Popzenei irányzatok (3.)
E műfajban elsőként Bódi Guszti és A fekete szemek nevű autentikus együttes lépett a közönség elé. A cigány folklórt ötvözték a popzene elemeivel. Hamarosan megalakult a Romantic együttes, és a Váradi Roma Cafe is, akik egy teljesen új, szövegében és harmóniavilágában kifejezetten cigányos popzenei műfajt hoztak létre. Egyéni sikereket ért el Emílió, aki egyben elismert jazz-zenész is. Hosszú ideig dobolt Oláh Cumó Árpád zenekarában. Dalaiban előszeretettel ötvözi a jazz és a funky zenei elemeket. Előadásmódja a cigány folklórra is emlékeztet az úgynevezett szájbőgő betétekkel.
Az amerikai fekete rap-zene hatására alakult meg a múlt század kilencvenes éveinek harmadik harmadában, 1997-ben a Fekete Vonat nevű rap-együttes. Az együttes érdekessége, hogy a szövegekben a saját, etnikai jellegű problémáikat fogalmazták meg magyar és cigány nyelven, erősen merítve a cigány folklór elemeiből is. A háromtagú együttes néhány év múlva szétvált, ma már szóló karrierjüket építik. LL Junior mára kedvelt sztárja a pop világának.
Nagy lehetőség a fiatalok számára a két évvel ezelőtt elindított televíziós műsor, a Megasztár. Számos cigány fiatal mutathatta be tudását kisebb nagyobb sikerrel, de hárman első, második és harmadik helyezést értek el. Gáspár Lászlónak, Oláh Ibolyának és Molnár Ferenc Caramelnek azóta több CD-je jelent meg, rendkívül népszerűek az országban. Elmondhatjuk, hogy többet tettek az előítéletek csökkentése érdekében, mint a célzottan erre irányuló programok, hiszen a versenyek során a közönség (a nem cigány többség) juttatta őket dobogós helyekre.
II. A cigányzene (és a cigány zenészek)
A cigányzenészek szerepe Magyarországon – verbunkos, magyar nóta (4.)
Hazánkban a cigányzenészeknek a reformkorban jutott először igazán megbecsült szerep, a bontakozó magyar nemzeti kultúra korában. A paraszti zene nem szolgálta a magyar (nemesi) nemzeti érzés kifejezését: a dudán, furulyán előadott táncdallamok nem voltak alkalmasak a formálódóban lévő polgári ízlés kifejezésére.
A cigányok már korábban is mulattatták az urak mellett a parasztokat is, lakodalmakban, bálok alkalmával, a fonóban, olyan hangszereket szólaltatva meg, amelyeket a parasztok nemigen használtak (például vonósokat).
Az első, név szerint említett prímás a 18. század első felében élő Barna Mihály volt,
akinek négytagú zenekaráról tudósítanak a feljegyzések. A bandában
kontrahegedűs, hárfás és egy bőgős muzsikált rajta kívül, így álltak
a Csáky grófok udvarának szolgálatában. A Barna Mihály zenekaráéhoz képest Czinka Pannát a bandájában hárfa helyett cimbalmos kísérte, a kontra,
és a bőgő mellett. Ezzel a felállással nála találkozunk először.
A 18. század végére országszerte elterjedtek a cigányzenekarok, lényegében
olyan összeállításban, ahogyan azt Czinka Pannánál láttuk.
A kontrás a prímás dallamát kíséri, a bőgő basszust játszik, a cimbalom pedig kísérő akkordhangszer. Alakultak, s elterjedtek hét fős bandák is, ezekben a négy alaphangszer mellett klarinét, kisbőgő (cselló), brácsa, illetve terchegedű szólalt meg, de voltak egészen nagy létszámú zenekarok is – esetenként akár húszan is játszhattak együtt.
A 18. század utolsó harmadában bontakozott ki az új hangszeres zenei stílus, a verbunkos, amelynek népszerűsége körülbelül az 1830-as évekig tartott. Ezt az ötven-hatvan évet a magyar zenetörténet verbunkos korszaknak nevezi. A német eredetű werbung (toborzás), a magyarban verbuválásként meghonosodott szó azokat a férfitáncokat jelöli, melyeket akkor táncoltak, amikor a legényeket próbálták becsábítani a hadseregbe. A tánchoz a kísérőzenét cigányzenészek játszották.
A verbunkos zenében a magyar mellett számos nép zenéjének elemei fellelhetők, így például közel-keleti, balkáni és szláv, illetve bécsi és olasz motívumok is, amelyeket a cigányzenészek ötvöztek saját játékstílusukkal, harmóniavilágukkal. De nemcsak a verbunkos kialakulására hatottak a fentebb említett motívumok, a verbunkos zene is hatott a nyugat-európai zenére: Brahms, Beethoven, Haydn, Schubert, Liszt, Csajkovszkij és mások is többször fordultak témáért és ihletért hozzá. A verbunkos legjelesebb képviselője Bihari János (1764–1828) volt, noha verbunkost nemcigány zeneszerzők is alkottak, mint Csermák Antal (1774–1822), Lavotta János (1764–1820) és Rózsavölgyi Márk (1789–1848). Bihari volt egyébként a reformkor leghíresebb, legdivatosabb prímása.
Ebben a korszakban egyre-másra alakultak a cigányzenekarok, s a híres prímások mellett zenekari tagok is híressé válhattak. A köztudatban a nemzeti zene képviselőiként, a nemzeti tudat hordozóiként és ébren tartóiként tartották őket számon. A cigánybandák az 1848–49-es szabadságharcban is részt vettek, muzsikájukkal buzdították a harcoló katonákat. De egyes elképzelések szerint már ennél korábban, II. Rákóczi Ferenc mellett is ott találjuk a cigányokat. A híres Rákóczi-induló dallamát az öreg Czinkának, Czinka Panna nagyapjának tulajdonítják.
A cigányzenekarok elterjedésének is köszönhető, hogy a magyar nyelv a 19. század végére átvette a vezető szerepet a némettel szemben. Ekkorra a verbunkos helyét népszerűségben elfoglalta a magyar nóta, ami ugyancsak magyar népies jegyeket hordoz magában, de cigányok nélkül ez a műfaj sem jöhetett volna létre. A két nép egymásra találásából született meg, ugyanúgy, mint a flamenco Spanyolországban (Andalúziában). Kedveltsége ellenére mégis óriási vitákat kavart, melynek egyik elindítója Bartók Béla volt. A magyar nótát addig ugyanis cigányzeneként tartották nyilván, amelyet Bartók cáfolt meg először. „Kijelentem, hogy amit önök cigányzenének neveznek, az nem cigányzene. Nem cigányzene, hanem magyar zene; újabb magyar népies mű-zene.”
A cigány zenészek által előadott egyéb műfajok, különös tekintettel a jazz-re (5.)
A cigányzenekarok mindig a közönség igényeinek megfelelően alakították ki repertoárjukat, amiből pontosan nyomon lehet követni az adott kor zenei divatját, ízlésvilágát. A magyar nóták, csárdások mellett opera- és operett-részleteket is előadtak. Az operákból nyitányokat, népszerű dalbetéteket, az operettekből a slágereket, ezek mellett a későbbiek folyamán klasszikus műveket is, így Liszt és Brahms darabjait. Amíg a könnyűzenei műfaj nem terjedt el széles körben, addig kizárólag a cigányzenészek voltak azok, akik szórakoztató zenével foglalkoztak. A könnyű műfaj térhódítása őket sem hagyta érintetlenül. Sok zenész cigány vagy áttért ezeknek a műfajoknak az előadására, vagy eleve ezen a területen szerzett magának hírnevet.
A cigány zenészek többen már az 1930-as években kirándulást tettek a jazz világában, s néhány zenekar is alakult. Azon kívül, hogy az 1970-es évekre az egykori cigányzenészek leszármazottai a magyar jazz meghatározó alakjai lettek, mint példáull Bácsik Elek, Csányi Mátyás, a Horváth-testvérek, Kovács Andor, Pege Aladár, Szakcsi Lakatos Béla, Babos Gyula, a Peczek Lakatos-család tagjai, és világhírnévre is szert tettek. Nemkülönben a fiatalabb generáció tagjai: Snétberger Ferenc, Oláh Kálmán, Tony Lakatos, Balázs Elemér, Oláh Cumó Árpád, Szakcsi Lakatos Róbert, hogy csak néhányukat említsünk. A cigányzene társadalmi megbecsültségének csökkenésével nő azonban a jazz becsülete.
Egy mondat erejéig meg kell emlékeznünk a rockzenéről is, hisz ebben a műfajban is van kivel dicsekednünk. A rockzenészek szerint minden idők legnagyobb (majdnem jazz) gitárosa volt a fiatalon elhunyt Radics Béla (1946–1982), aki az Atlantis együttesben kezdte pályafutását, de igazán híressé a Tűzkerék és a Taurus zenekarokban lett. Mára gitárjátéka már legendává vált.
Klasszikus zene (6.)
A közönség megváltozott zenei ízlésének következményeként, mint fentebb is említettük, a zenész cigányok nem csak a könnyűzene és a jazz irányába mozdultak el, hanem sokan klasszikus zenei előadóművészek lettek. Itt kell megemlítenünk Czifra Györgyöt, Ruha Istvánt, és Sívó Józsefet, akik mindannyian elismert művészei a világ klasszikus zenei életének. Szólnunk kell még Pege Aladárról is, aki a jazz zenén kívül a klasszikus zenében is maradandót alkotott. Ma már a tradicionális cigányzenész családok közül igen sokan klasszikus zenei pályára irányítják gyermekeiket. Elmondhatjuk, hogy ezek a fiatalok is nagy sikereket érnek el a világ különböző színpadain, például ifj. Lendvai Csócsi József, ifj. Horváth Zoltán, ifj. Horváth Béla, ifj. Nyári Gyula, ifj. Sánta Ferenc, ifj. Kecskés Sándor stb.
III. Ahol a két szál összeér
Világzene (7.)
Valójában a világzenében, a World Musicban ér össze az addig párhuzamosan futó két szálunk. Az 1980–90-es években újabb zenei műfaj hódított világzene néven. A világzene olyan zenei elegy, ami folklór alapokra épül, különböző zenei kultúrák ötvözete, amelyben szinte minden zenei irányzat megtalálható. Hazai előadóink között jazz zenészeink is megtalálhatók, mint például Babos Gyula, Szakcsi Lakatos Béla, a folklór előadók közül Miczura Mónika, Balogh Kálmán, de van cigányprímás is, mint Roby Lakatos, aki a magyar nóta, a jazz, a balkáni zene, és a latin-amerikai ritmusokat egyesíti világzenévé, hagyományos cigányzenekari felállásban előadva számait. A 1990-es évek elején jelent meg a Deep Forest nevű francia együttes CD-je, melyen a 70-es évek-ben Víg Rudolf által gyűjtött magyarországi cigány népdalok egyik előadója, Huttyán által énekelt dalt dolgoztak fel, amely pillanatok alatt világsikerré vált.
(Eredeti megjelenés: ROM SOM, 2006)