Keresés
Close this search box.

Szaffi, a Cafrinka által nevelt leány, kinek származása szintén megkérdőjelezhető, s leginkább a cigány nemzethez tartozóként elgondolható, borzassága, a fekete macskával való megfeleltethetősége és természetszeretete, illetve -közelisége révén játszik rá a gyakori, cigányokhoz fűződő elképzelésekre.

A Magyarországi Cigányok Kulturális Szövetségének első időszaka: 1957–1958

Mária kulturális vonalon szeretett volna közelíteni a romákat érintő kérdések megválaszolása felé: láthatóvá szerette volna tenni a többségi társadalom számára a roma kultúrát, és felhívni annak értékére a figyelmet. Hidat szeretett volna építeni a kisebbség és a többség között, valamint rávilágítani arra, hogy a figyelmen kívül hagyott vagy ,,nem létezőnek” bélyegzett roma kultúra milyen nagy mértékben képezi részét a magyar kultúrának; ezekben látta az előítéletek felszámolásának lehetőségét.

Jogszerű transzplantáció„az önvédelem etikája” nyomán

A mai cigány értelmiség emlékezetében cigány mivoltjának lombozata már nem cigány, csak gyökérzete az. A cigány értelmiség fiatal hajtásai pásztorai akarnak lenni népünknek, pedig a cigányság nem biztosítja számukra a nyájat.

A holokauszttól a pharrajimosig

Az első roma holokauszt-emlékműveket 1991-ben Nagykanizsán és 1993-ban Nyíregyházán emelték. Lényegében ettől kezdve tartanak a romák Magyarországon dokumentálhatóan holokausztmegemlékezéseket.

A ci­gány ér­tel­mi­ség ki­ala­ku­lá­sá­nak tár­sa­dal­mi gát­jai

A kul­tu­rá­lis tő­ke bir­to­ko­sai sa­ját po­zí­ci­ó­ju­kat, il­let­ve an­nak át­örö­kí­té­sét több fron­ton és kü­lön­fé­le me­cha­niz­mu­sok­kal vé­del­me­zik. Ez­zel ös­­sze­füg­gés­ben na­gyon fon­tos meg­ál­la­pí­ta­nunk, hogy mit te­kin­tünk ér­vé­nyes tu­dás­nak.

A romani nyelv nyelvészeti áttekintése

A történeti nyelvészet két csoportra, konzervatív és pararomani változatra osztja az eurázsiai romani nyelvet, melyek közül Magyarország területén az előbbi van használatban

Az irodalmi cigányábrázolás korai előzményei a 17–18. századból

A 17–18. századi közköltészetben előszeretettel szerepeltették a cigány figurákat, ugyanis a mindenki számára ismeretlen cigányokról némi információt kaphatott a közönség, amikor egy-egy színpadi játékban a cigányok etnikai jellemvonásainak magyarázata került színre.

A ci­gány­ ze­ne he­lye a ma­gyar kul­tú­rá­ban

A ci­gány­ze­ne­kar­ok hí­rét az el­ső Ma­gyar­or­szá­gon meg­je­lent úti­könyv­ben is meg­ta­lál­tam, ami a millenniumi ese­mény­so­ro­zat ide­gen­for­gal­mi igé­nye­i­nek ki­elé­gí­té­sé­re ké­szült el a Singer és Wolfner Ki­adó­nál.

Romapolitikák és helyi térhasználat

A legszembetűnőbb különbség az utcák jegyzésében mutatkozott. H. József szakaszjelöléssel, írással jelölt több utcát is, míg O. János csak szóban említett néhányat. Ő legfőbb közlekedési vonalként a Tisza-töltést határozta meg, valamint ösvényeket, járásokat. A szegregáció helyi intézménye egyértelműen kitűnik a két különböző társadalmi és nemzetiségi csoportból származó interjúalanyoktól gyűjtött információkból.

A karcagi cigányság a 18-19. században

Az 1784. évi jelentés szerint az akkor Karcagon összeírt 48 cigány gyermek közül 19-et adtak tehetősebb gazdákhoz szolgának, szolgálónak, kettőt pénzért tartott egy-egy gazda, a többiek (a tízév alattiak és a betegesek) a szüleiknél maradhattak. A hatóság így szerette volna elérni, hogy a rendszeres munkával együtt a földműves tennivalókat is elsajátítsák, esetleg mesterséget szerezzenek maguknak.

A CBD és a tradicionális onkológia

A kutatások szerint a CBD potenciálisan alkalmazható a rák kezelésére, beleértve a rákhoz és annak kezeléséhez kapcsolódó tüneteket és jeleket. A preklinikai kutatások azt sugallják, hogy a CBD a rákok patogenezisében szerepet játszó számos útvonalat érinthet.

A ma­gyar­or­szá­gi ci­gá­nyok ze­nei éle­te

A ci­gány ze­né­szek töb­ben már az 1930-as évek­ben ki­rán­du­lást tet­tek a jazz vi­lá­gá­ban, s né­hány ze­ne­kar is ala­kult. Azon kí­vül, hogy az 1970-es évek­re az egy­ko­ri ci­gány­ze­né­szek le­szár­ma­zot­tai a ma­gyar jazz meg­ha­tá­ro­zó alak­jai let­tek, mint példáull Bá­csik Elek, Csányi Má­tyás, a Hor­váth-test­vé­rek, Ko­vács An­dor, Pege Ala­dár, Szakcsi Lakatos Bé­la, Ba­bos Gyu­la, a Peczek La­ka­tos-csa­lád tag­jai, és vi­lág­hír­név­re is szert tet­tek.

Rom san, romungro san, kon som me, kon san tu?

A cigányok kultúrájának, szubkultúrájának társadalomtudományi feltárását akadályozta és akadályozza ma is, hogy a legtöbb nézőpont a legalább három csoportot együtt vizsgálja és értelmezi, nem pedig önálló etnicitásként, népcsoportként, kimondva azt, hogy három különböző népcsoportról beszélhetünk.

Romapolitikák: a ,,Cs”-lakásprogram 2.

A lakásprogramban való részvétel hatalmas lépést jelentett Pájaszló életében. Nem túlzok, ha úttörőként definiálom a községet és annak vezetését, mivel a megyében Pájaszlón kívül csak Felsőzsolcán és Ózd környékén folyt a program, viszont a Bodrogközben sehol máshol.

Ci­gány tu­do­má­nyok és mű­vé­sze­tek

A ki­sebb­sé­gi kul­tú­rá­kat más­ként ke­ze­lik, más­ként ke­zel­jük, mint az em­be­ri kul­tú­rát ál­ta­lá­ban. Pe­dig ha mé­lyeb­ben be­le­gon­do­lunk a fo­ga­lom tar­tal­mi je­len­té­sé­ben, ak­kor rá kell döb­be­nünk, hogy vég­ső so­ron min­den nép, min­den nem­zet kul­tú­rá­ja va­la­mi­lyen mó­don, és va­la­mi­lyen for­má­ban ki­sebb­sé­gi kul­tú­ra.

A cigány/roma nemzetiségi oktatásról

Az előrehaladott asszimiláció miatt a nemzetiségi oktatáshoz való jog érvényesülése kiemelt jelentőségű, mondhatni: nemzetiségi létkérdés. A jog, hogy nemzetiségi program szervezhető az esélyegyenlőség elve miatt különösen fontos, még akkor is, ha önmagában kötelező erővel nem bír.

Romapolitikák: a ,,Cs”-lakásprogram

Pájaszló roma lakossága, mint a térség többi roma közössége, a romák ún. romungro csoportjába tartoznak, azaz magyarcigányok. Ennek a rromani, azaz a cigány nyelvet leghamarabb elhagyó roma csoportnak a nyelvi asszimilációja befejeződött

A ci­gány nép tör­té­ne­té­nek váz­la­ta

A ci­gány­ság nagy ré­sze a Kr. u. 9. szá­zad­ban a Bi­zán­ci Bi­ro­da­lom­ban jár-kel, és itt ne­ve­zik őket el eret­nek­nek, szek­tás­nak, acinganosnak. Ez a név azu­tán a ci­gány kö­zös­sé­gek­kel együtt ke­rül át Eu­ró­pá­ba.

Színes társadalom – Párhuzamos társadalom

A párhuzamos társadalom megszüntetéséhez az első pillér: a roma tanulók teljes körű deszegregációja és a gyógypedagógiai nevelésben indokolatlanul részesülő cigány fiatalok visszahelyezése a normál osztályokba.

ARCHÍVUM

Üzenet a szerkesztőségnek