Search
Close this search box.

A ci­gány ér­tel­mi­ség ki­ala­ku­lá­sá­nak tár­sa­dal­mi gát­jai

Az utób­bi évek­ben ál­ta­lá­ban a tu­do­mány­ra és az ok­ta­tás­ra for­dí­tott esz­kö­zök ugyan drá­ma­i­an csök­ken­tek, de a je­len­sé­get még­sem mer­ném tu­do­mány­mo­no­pó­li­um-vé­del­mi ak­ci­ó­ként föl­fog­ni, vagy ke­zel­ni. Ez in­kább ré­sze az ál­ta­lá­nos rest­rik­ci­ós pénz­ügy­po­li­ti­ká­nak, amely eze­ket a ki­sebb­ség­po­li­ti­kai szent te­he­ne­ket sem kí­mé­li. Eb­ből a szem­pont­ból egyéb­ként a kul­tu­rá­lis tő­ke mo­no­po­lis­tái sa­já­tos mo­no­po­lis­ták. Tud­ni­il­lik ér­de­kel­tek azok­nak az in­téz­mé­nyek­nek erő­sí­té­sé­ben, ame­lyek a sa­ját „mo­no­pó­li­u­mu­kat gyen­gí­tik”. Sa­já­tos pa­ra­do­xon: a ki­sebb­sé­gi ok­ta­tá­si rend­szer nö­ve­lé­sé­vel nö­vel­jük a kí­ná­la­tát an­nak a tí­pu­sú mun­ka­erő­nek, ami­vel ma­gunk is ren­del­ke­zünk, és amely­re szük­sé­günk van, hogy a sa­ját ha­tal­mun­kat nö­vel­jük. Úgy te­rem­tünk ál­lást ma­gunk­nak, hogy a sa­ját kon­ku­ren­ci­án­kat ter­mel­jük.

Ha az ok­ta­tá­si és ku­ta­tá­si in­téz­mé­nyek­nek si­ker­te­le­nek a ter­mé­kei, ak­kor ma­gunk­nak az in­téz­mé­nyek­nek a presz­tí­zsét ás­suk alá. Ez a prob­lé­ma a ran­gos dip­lo­ma fo­ko­za­tok fö­lött gya­ko­rolt szi­go­rú men­­nyi­sé­gi kont­rol­lal old­ha­tó meg. Nem mind­egy, hogy me­lyik dip­lo­ma hol he­lyez­ke­dik el a föl­fe­lé ve­ze­tő ská­lán. Amíg csak ke­ve­sen sze­rez­nek érett­sé­git, ad­dig már érett­sé­gi­vel is vi­szony­lag mes­­sze le­het jut­ni, amíg ke­ve­sen vé­gez­nek egye­te­met, ad­dig az egye­te­mi dip­lo­ma elég ah­hoz, hogy va­la­ki a ki­sebb­ség kö­zül bár­med­dig el­jus­son. De ami­kor már leg­alább kis­dok­to­rit kell sze­rez­ni az elő­re­ju­tás­hoz, az egye­te­mi dip­lo­ma ön­ma­gá­ban csak ar­ra elég, hogy va­la­ki­ből ta­xi­so­főr le­gyen, az érett­sé­gi pe­dig már min­den­hez ke­vés, ad­dig a ci­gány­ság tár­sa­dal­mi be­il­lesz­ke­dé­se üres frá­zis.

Ez a leg­fon­to­sabb ön­vé­del­mi me­cha­niz­mu­sa a kul­tu­rá­lis tő­ke bir­to­ko­sa­i­nak, töb­bek kö­zött a romológusoknak, a ro­ma „pá­lyá­kon” te­vé­keny­ke­dők­nek, a ro­ma is­ko­lák­ban, a ro­ma osz­tá­lyok­ban, a ro­ma tan­szé­ke­ken ta­ní­tó ok­ta­tók­nak, és je­le­sül a ro­ma szer­ve­ze­tek­ben te­vé­keny­ke­dő, ve­ze­tő be­osz­tá­sú nem ro­ma al­kal­ma­zot­tak­nak.

Azt hi­szem, eb­ből a szem­pont­ból ret­te­ne­te­sen fon­tos a csa­lá­di szo­ci­a­li­zá­ció, il­let­ve a meg­fe­le­lő, a ci­gány fi­a­ta­lok­nak is meg­fe­le­lő is­ko­la­rend­szer mű­kö­dé­se és mű­köd­te­té­se. A leg­fon­to­sabb tu­dás az iga­zi kultúrtőke, az a ma­gas kul­tú­ra, ami az­tán a szim­bo­li­kus ha­ta­lom for­rá­sa, már ko­rán a csa­lá­di szo­ci­a­li­zá­ci­ók­ban ala­kul ki. Rá­adá­sul az is­ko­la­rend­szer ko­rai sza­ka­szai er­re nem for­dí­ta­nak kü­lö­nö­sebb fi­gyel­met. Az is­ko­lá­ban tech­ni­kai, nem pe­dig te­o­re­ti­kus, kri­ti­kai, ma­gas kul­tu­rá­lis is­me­re­te­ket ad­nak, még­pe­dig na­gyon hos­­szú időn ke­resz­tül. És az­tán van egy ce­zúra az is­ko­la­rend­szer­ben, amit ugyan át le­het lép­ni, de nem min­den­ki­nek. Ma­gyar­or­szá­gon a gim­ná­zi­um ez a ce­zúra. Ezen a szin­ten már nem tech­ni­ka is­me­re­te­ket kell el­sa­já­tí­ta­ni, ha­nem kri­ti­ka­it, ahol al­ko­tó mó­don le­het és kell gon­dol­kod­ni. Ilyen­kor lép be a tár­sa­dal­mi szár­ma­zás ha­tá­sa, ek­kor de­rül ki, hogy akár az ér­tel­mi­sé­gi, akár a pol­gá­ri, sőt akár a pa­rasztgye­re­kek eze­ket a fel­ada­to­kat kön­­nyen old­ják meg, míg a ci­gány csa­lá­dok kö­ré­ből szár­ma­zó gye­re­kek nem tud­nak meg­fe­lel­ni, mert se­hol nem sa­já­tí­tot­ták el eze­ket a kész­sé­ge­ket.

En­nek ki­küsz­öbö­lé­se cél­já­ból van, len­ne szük­ség olyan et­ni­kai is­ko­lák­ra, ahol a csa­lá­di kör­nye­zet­ben hi­ány­zó gon­dol­ko­dá­si me­cha­niz­mu­so­kat is pó­tol­ni le­het­ne, kel­le­ne, olyan pe­da­gó­gu­sok­ra, akik ezek­re a fel­ada­tok­ra nem csak fel­ké­szül­tek, át- és meg is él­ték azo­kat, te­hát ér­zel­mi­leg is kö­tőd­nek a té­má­hoz, él­mé­nyek­kel rendelkeznek. A nemcigány ci­gány ve­ze­tők­nek – elsősorban pe­da­gó­gu­sok kö­ré­ben – ér­de­kük el­len va­ló a ci­gány fi­a­ta­lok ilye­tén va­ló ok­ta­tá­sa, nevelése.

A kul­tu­rá­lis tő­ke bir­to­ko­sai sa­ját po­zí­ci­ó­ju­kat, il­let­ve an­nak át­örö­kí­té­sét több fron­ton és kü­lön­fé­le me­cha­niz­mu­sok­kal vé­del­me­zik. Ez­zel ös­­sze­füg­gés­ben na­gyon fon­tos meg­ál­la­pí­ta­nunk, hogy mit te­kin­tünk ér­vé­nyes tu­dás­nak. Úgy tű­nik, Ma­gyar­or­szá­gon a ci­gá­nyok­kal szem­be­ni meg­íté­lés­ben ez a kér­dés na­gyon az el­vont kér­dé­sek kö­zé tar­to­zik, ho­lott nem az. Hi­szen nyil­ván­va­ló tár­sa­dal­mi al­kuk so­rán ál­la­po­dunk meg ar­ról, hogy mi az a tu­dás, amit el­fo­ga­dunk ér­vé­nyes­nek. Azok, akik ép­pen a tár­sa­dal­mi, ha­tal­mi elit­be tar­toz­nak, nyil­ván az övék­től kü­lön­bö­ző tu­dá­so­kat igye­kez­nek le­ér­té­kel­ni, a sa­ját­ju­kat pe­dig fel­ér­té­kel­ni, va­gyis úgy tün­tet­ni föl, mint­ha a sa­ját tu­dá­suk len­ne az egyet­len le­het­sé­ges tu­dás. A küz­de­lem egy sa­já­tos köz­gaz­da­sá­gi is­me­ret­rend­szer fel­hasz­ná­lá­sá­val fo­lyik: ez az esz­köz­rend­szer igen fon­tos a ha­ta­lom gya­kor­lá­sa szem­pont­já­ból.

En­nek a technokratikus elit­nek meg­ha­tá­ro­zó el­mé­le­te a monetarizmus. Ki­ala­kult egy sa­já­tos köz­igaz­ga­tá­si is­me­ret­rend­szer, amely ma­gát úgy tün­te­ti föl mint ab­szo­lút tu­dást, ami rá­adá­sul ne­he­zen el­sa­já­tít­ha­tó, s az át­lag ma­gyar fi­a­tal sem igen fér­het hoz­zá, nem­hogy a ci­gány. Ezért nincs iga­zi ci­gány ér­tel­mi­ség. De mint­hogy nincs iga­zi ci­gány ér­tel­mi­ség, ezért nem csak az ér­tel­mi­ség nem, a tel­jes ci­gány po­pu­lá­ció nem ke­rül­het a ha­ta­lom­nak még a kö­ze­lé­be sem. A tár­sa­dal­mi ja­vak­ból va­ló ré­sze­se­dés­nek pe­dig fel­té­te­le a ha­ta­lom­ból va­ló ré­sze­se­dés is. Eb­ből kö­vet­ke­zik, hogy ha ré­sze­sed­ni sze­ret­nénk a tár­sa­dal­mi ja­vak­ból, el kell, el kel­le­ne ér­nünk, hogy a ha­ta­lom­ból ré­sze­sed­jünk előbb. Ezért van, ezért len­ne szük­ség az egy­sé­ges, a va­ló­di ci­gány ér­tel­mi­ség­re, amely mind­eze­ket a fel­té­te­le­ket ké­pes és al­kal­mas len­ne megteremteni.

Hogy ho­gyan? Ül­jünk le és be­szél­jük meg. Ne ka­te­go­ri­zál­junk, hogy rúd­ug­ró, olaj meg szinto, il­let­ve bejás, azt néz­zük, ahogy ben­nün­ket lát Eu­ró­pa, Magyarország: cigány! Mert­hogy ez ben­nünk a kö­zös. Min­den egyéb mel­lé­be­szé­lés. Ezt a min­den­ko­ri kor­má­nyok is így lát­ják. Lásd NFT I., NFT II. stb.

(Eredeti megjelenés: ROM SOM, 2006)

Továbbiak

A romani nyelv nyelvészeti áttekintése

A történeti nyelvészet két csoportra, konzervatív és pararomani változatra osztja az eurázsiai romani nyelvet, melyek közül Magyarország területén az előbbi van használatban

ARCHÍVUM

Üzenet a szerkesztőségnek