Őshazától őshazáig: Indiától Magyarországig (Kr. e. 2000–Kr. u. 1416)
A cigányok Európába a 13. században, Magyarországra a 14-16. század fordulóján érkeztek. Hosszú vándorútjukról csak a cigány nyelv és néhány 10-11. századi irat ad információt. A nyelvtudomány szerint a cigány nyelv az ind nyelvek közé tartozik, annak is dravida csoportjába. így megállapítható, hogy a cigányok az indoárja népek közt Kr. e. 2000 körül érkeztek India északnyugati részébe, az Indus völgyébe (a mai Pakisztánba és Indiába), és egészen Kr. u. a 4-5. századig éltek ott. Ekkor indultak el nyugatra, vélhetően Észak-India mohamedán meghódításának következményeként. A feltételezett elvándorlási útvonal – a nyelv kölcsönszavait és nyelvtani változásait követve –: a mai Irán, Törökország, ahol
– egy nagyobb csoport Közép-Ázsiába, illetve a Fekete-tenger északi partvidékére;
– egy másik délnyugatra, Szíria felé, majd ott újból kettéválva Egyiptom és Észak-Afrika, illetve a Görög-szigetek és a Balkán felé szóródott szét;
– egy harmadik csoport pedig a valamikori Örményországon, a Fekete-tenger déli partvidékén átjutott Európába.
A cigányság nagy része a Kr. u. 9. században a Bizánci Birodalomban jár-kel, és itt nevezik őket el eretneknek, szektásnak, acinganosnak. Ez a név azután a cigány közösségekkel együtt kerül át Európába.
Az első írásos európai említések Ciprus és Kréta szigetéről valók, és a 12. században keletkeztek, majd a 13. században Görögországból (Gippe hegye mellől) és Spanyolországból vannak adataink.
A korszak öröksége
Az Európába vándorlás idejére a nyelvében megőrzött, az ind szókészlethez kapcsolódott szókészlet, és néhány néprajzi adat ad támpontot. A csengőöntés és hidegkovácsolás bizonyos szavai és technikai elemei örmény és perzsa a nazális hangok indiai örökség, mig a dallam és ritmusvilágban erőteljes balkáni hatás. A cigány társadalom zártsága kasztrendszerhez hasonló elemeket tartalmaz, ami a csoportok (fajták, törzsek?) közti nagyfokú, átjárhatatlan elkülönülésben és a mesterségek kultikus jelentéségében (például önmagukat is az ősi mesterséggel határozzák meg) érhető tetten. Ezt az örökséget azonban ma már kevéssé, és más jelenségekkel ötvözve láthatjuk, leginkább a mûvészetben és a népművészetben maradt meg.
A történeti háttér
Kr. e. 2000–Kr. u. 500. között a magyar törzsek az uráli őshazában éltek, majd kiszakadva az ugor életközösségtől, elindultak nyugat felé. Kr. e. 1500–Kr. u. 500. között alakul ki a magyar nép, és erőteljes iráni hatások érik. (Főleg állattenyésztés vonatkozásában.) Kr. u. 500 körül indulnak el Levédia felé. A cigánysággal közel egy időben kerülnek kapcsolatba Bizánccal, ahol türköknek, törököknek, néhol bolgároknak tartják őket. Levédiában a 6-9. században élnek kazár függőségben, majd Etelközbe költöznek, és onnan, már önálló politikai egységként, segéd- és alávetett népekkel együtt a Kárpát-medencébe érnek. A 895-896-os honfoglalást, melyet Álmos fia, Árpád vezetett, Géza (971– 997) fejedelem politikai harcait és a kalandozások végét követően I. Szent István (997–1038) megalapítja a magyarok államát s elismerteti Európával. Az elismerést megkoronázása jelenti 1000-ben (vagy 1001 -ben). Az Árpádházi királyok közül II. András (Endre) kerül kapcsolatba cigány kovácsokkal. Szentföldi hadjárata során hadseregében kerülnek először bizonyíthatóan cigányok Magyarországra.
Európában az 5. században bukik meg végleg a Nyugat-római Birodalom és lassan „a hun hódítás”, a gótok, germánok, vandálok, magyarok, támadásai után, részben a hódító népek részvételével, a 10. század körül kialakulnak az új, feudális államok, köztük a kor legjelentősebbje, Nagy Károly Frank Birodalma.
A 10-15. században véglegesen kialakulnak az államok, és Európa minden részét lakják és védik. A cigányság a 13-15. században Európába érve nem találhat már önálló állami létet biztosító helyet, csak egyes államok ritkábban lakta területeire költözhet, szétszóródva. Nincs olyan egységes, sem erős, hogy hódítson magának, kiszolgáltatott helyzetbe kerül.
Magyarországon az első okleveles adatok a 14. századból valók, melyekben cigány nevû család és helységnév (Egyházascigány) szerepel. Természetesen nem biztos, hogy itt cigány származású családokról van szó (nem is valószínû, hiszen ezek a családok nemesek), hanem egy névadási szokásról, mely szerint a vezetéknévvel hasonlatot akarnak kifejezni (olyan mint a cigány). Azonban ilyen névadásnál is kell, hogy legyen kifejezés-ismeret, azaz tudni kellett a cigány kifejezés tartalmát, vagyis-legalább hírből-ismerni kellett a cigányt. (Említésre méltó itt, hogy sok cigány származású, magát cigánynak vallót hívnak Horvátnak, nyilvánvalóan migrációra, a bevándorlás irányára utalva).
Az első bizonyosan cigányra vonatkozó iratok, a Zsigmond király (1387–1437) és a német-római császár által kiállított útlevelek. 1416-ban Svájcban, 1422-ben Sze-pesen, László vajdának és népének. Ez az először megtelepült cigány népesség a kárpáti nyelvjárású, ma jórészt romungró és gurvári családok ősei.
A 15. század folyamán több útlevelet, illetve kiváltságlevelet, melyben adózás alóli teljes, vagy részbeni mentességet, illetve szabad költözködést kapott az adott kompánia, adtak ki Európa szerte. így jórészt a történelmi Magyarországon keresztül, magyar uralkodók engedélyével jutottak el Európa legtávolabbi pontjaira. Részben ezért, részben, mert jelentős hányaduk az országban maradt, második őshazájának tekinti a cigányság Magyarországot.
Más népek közt szétszóródva:
A cigányság Európában és Magyarországon a 17. századig
A cigányság nyugat-európai, valamint közép- és kelet-európai sorsa eltérően alakult a 15-18. században. Nyugaton, a már fejlettebb, kapitalizálódó iparral rendelkező államokban a cigányok kisiparára már nem volt kereslet, szükség. Vándorló életmódjukat is nehezebben viselték a szabályozottabb életet élő társadalmak, ráadásul Spanyolországban az inkvizíció kora ez. Nem csoda, ha – elsősorban a városi polgárság és az egyház részéről – az asszimilációra képtelen cigány közösségeket atrocitások érték, és a 15. század végén keletre kellett visszamenekülniük az üldözések elől. Jellemző volt, hogy egy-egy valóban üldözendő eset kapcsán, de mindig az egész országban lévő cigányságra kiterjesztetten indultak el a pogromok, és az ott lévő cigányok azonnali kiirtását, vagy számûzését vonták maguk után. Ekkor, vagyis a 15. század végétől a 17. század közepéig, fokozatosan menekülnek vissza a történeti Magyarország területére a már német és szlovén kölcsönszavakkal kevert cigányt beszélő szintók és vendcigányok.
Közép-, és Kelet-Európában, és főleg a magyar királyságban-részben a törökhódoltság, az állandó harckészültség, részben a feudális viszonyok megmerevedése miatt – jobb helyzetben voltak a cigány közösségek, mint nyugaton. Volt kereslet a munkaerőhiánnyal küszködő falvakban és a végvárakban a cigány kovácsipar iránt. A sokféle vándorló elem közé elkeveredve hasznos hírforrásul szolgáltak a három részre szakadt országban. Néha mindhárom oldalon kémkedésre bírták őket. Miután manufaktúrák a térségben nem tudtak kialakulni, olcsó termékeik és javító szolgáltatásaik kelendők voltak a középkelet-európai, különösen a lengyel, magyar és orosz piacon.
Magyarországon a hatalmi, politikai megosztottság mellett még a vallási megosztottság is segített a cigány közösségeken, hiszen toleránsabb volt velük a környezet e téren is, és a reformáció, ellenreformáció küzdelmeibe bonyolódott papság és főurak nem nagyon törődtek a cigányok vallási hovatartozásával. A feudalizmus (Magyarországon a 19. század közepéig tartó korszak) ideje alatt a cigányság csoportjai differenciálódtak. A zenélésre – nemesi megerősítéssel – átállt családok és a kovácscéhekbe bejutott, vagy egy a falu szolgálatába szegődött és ott letelepedett kovács családok lényegesen jobb anyagi körülmények közé jutottak, mint társaik. A cigány vándoripart és kereskedést ûző életmód megtartása, konzerválása és a magyar nemességnek a régihez ragaszkodó magatartása segített, és lett egyben gátja a beilleszkedéshez kívánatos szükséges fejlődésnek. Ez a mozzanat a magyar társadalom fejlődésében is érzékelhető a 18. századig.
A történeti háttér
A 14-17. század Magyarországa egy felívelő és egy, elsősorban végzetes következményei miatt, tragikus korszakra osztható. A felívelő korszak a 14. században Anjou Károly Róbert (1308–1342) gazdasági és igazgatási reformjaival veszi kezdetét, Nagy Lajos (1342–1382) hódításaival és a lovagi kultúra megteremtésével emelkedik magasabbra, Zsigmond (1387–1437) alatt a nemzetközi vérkeringésbe kerül végérvényesen, és aztán Hunyadi Mátyás (1458–1490) európai nagyhatalommá téve Magyarországot, teljesedik be. Ekkor a már jelen lévő cigánykovácsok fontos szerephez jutnak a végvárakban, elsősorban a fegyver- és patkolókovácsok. Mátyás Nagyszebenben privilégiumot is ad nekik, és az adó helyett puskagolyó beszolgáltatást ír elő.
A tragikus korszak Mátyás halálával kezdődik, mikor is öszszeomlik az ország erős központi igazgatása, és megnövekednek a török betörések. Fordulópont a keresztes hadjáratnak indult, Dózsa György vezette parasztháború, 1514-ben, mert leverése után nem maradt remény a parasztság és más, nem nemes rétegek török elleni harcra való egyesítésre. A nemesek féltek fegyvert adni a jobbágyság kezébe, és maguk is megosztottak voltak. így az az erő, amely Hunyadi Jánost és Mátyást segítette, elveszett az ország számára. 1526, a mohácsi tragédia elkerülhetetlennek látszott. 1526 után még lett volna lehetőség ellenállásra, de a koronakérdés (a hatalmi harc), kettéosztotta Magyarországot. Az ország nyugati fele I. Ferdinándot (1526–1569.), keleti fele Szapolyai Jánost (1526–1540.) ismerte el uralkodónak, és közéjük ékelődött a behatoló oszmán sereg. Szulejmán első nagy támadása 1529-ben Bécs falai alatt omlott össze, 1532-ben Kőszeg állította meg. János király halála után Magyarország élén Ferdinánd állt, a magyarság másik bástyájában, a Fráter György által megteremtett és a török vazallusságot elismerő Erdély, amely Bocskay István (1606–1606) és Bethlen Gábor (1613–1629) ideje alatt érte el viszonylagos függetlensége és ereje csúcsát. Ekkor Magyarország Európa határa, az iszlám és a keresztény kultúra határa lett, és nem indulhatott be a Nyugat-Európában már jelen lévő kapitalizálódás, polgárosodás. 1492-ben Kolombusz felfedezi Amerikát, és megindul a világhódítás korszaka, az arany beáramlása. 1517. október 31-én Luther kirakja wittenbergi tételeit, és megindul a reformáció Magyarországra a huszita hagyományokra épülve. A korszak végén 1640-ben kitör az angol polgári forradalom.
(Eredeti megjelenés: ROM SOM, 2006)